Lyn - Kongsvinger 0 - 3 (0 - 2)
Bislett stadion, Lørdag 16.05.2026 kl. 16.00 (OBOS-ligaen 2026)
Dommer: Anders Bodding
Tilskuere: 3 470
Trener: Magnus Aadland
Lagoppstilling (4-3-3)
|
Sander Amble Haugen - William Sell (C) - Ådne Midtskogen - Herman Solberg Nilsen Julius Skaug - William Kurtovic - Didrik Fredriksen Anders Bjørntvedt Olsen - Andreas Hellum - Isaac Monglo Innbyttere: Ibrahim Sawaneh (64. min inn for Julius Skaug) |
Hendelser
| Hjemmelag | Ikon | Tid | Ikon | Bortelag | Lyn | Kongsvinger |
|---|---|---|---|---|
| 5 | ⚽ | Vetle Lysell | ||
| 16 | ⚽ | Mads Berg Sande | ||
| Herman Solberg Nilsen | 🟨 | 45 | ||
| 72 | ⚽ | Rasmus Opdal Christiansen | ||
| Alexander Pedersen | 🟨 | 73 | ||
| Andreas Hellum | 🟨 | 90 |
Kampreferat
Endelig Bislett. Etter tre hjemmekamper som nomader på Nadderud og Nordre Åsen var vi endelig tilbake der vi hører hjemme. 3470 tilskuere fylte tribunene på fotballens nasjonaldag, og Bastionen leverte som alltid. Kampen leverte dessverre ikke det samme.
Åpningen var lovende. Vi vant de første duellene og viste aggressivitet høyt i banen, men etter bare seks minutter satt den for gjestene. Kongsvinger spilte seg gjennom sentralt, og 16 år gamle Vetle Lysell løp seg fri og satte ballen i mål via Pedersen. Ti minutter senere doblet Mads Sande ledelsen da Job utfordret innover fra venstre og la til rette. Sande satte ballen kontant i mål på første touch, og 0–2 etter et kvarter.
Derfra styrte Kongsvinger det meste. Job var et konstant uromoment ute på kanten, og Lysell var nær ved å øke ytterligere da han løp fra Midtskogen og skjøt like over Pedersen. Fors traff stolpen fra 20 meter. Vi slet med å etablere eget spill og kom sjelden til noe foran mål.
Etter pause kom et annet Lyn-lag. Vi fikk endelig trykket Kongsvinger bakover, og sjansene begynte å komme. Bjørntvedt Olsen tvang Gorodovoj til redning, Monglo fyrte returen i blokka. Like etter ble Monglos avslutning stoppet nesten på streken. Bjørntvedt Olsen headet et godt innlegg fra Amble Haugen like utenfor lengste stolpe. Bislett begynte å ane håp.
Så kom kalddusjen igjen. Midt i vår beste periode kontret Kongsvinger, Pedersen reddet først fra Øverby, men Christiansen var først på returen og satte inn 0–3. Lufta gikk ut av oss, og kampen var over.
En frustrerende ettermiddag der vi viste i perioder at nivået er der, men der Kongsvinger straffet hver eneste feil. Humpete og deilig å være tilbake på Bislett, som Aadland sa det etterpå, men vi skylder Bastionen og de 3470 på tribunen bedre opplevelser enn dette.
